NRC Q kijkt vooruit en vertelt jou wat er vandaag zakelijk gaat spelen. Maak vrijblijvend kennis: de eerste twintig stukken per maand zijn van het huis.

NRC Q is wakker voor de wekker en terwijl jij nog sliep hebben wij het belangrijkste nieuws op een rij gezet. Schrijf je gratis in voor de nieuwsbrief en we mailen je elke ochtend over de dag die komt.

NRC Q houdt het liever kort en laat je in één oogopslag zien waar het om draait.

NRC Q weet wie er echt belangrijk is. Volg daarom de avonturen van Bo&Caro in het bedrijfsleven: van aandeelhoudersvergadering tot vrijdagmiddagborrel.

Je krijgt deze maand nog 10 berichten van NRC Q cadeau. Direct lid worden kan ook, voor nog geen € 3,50 per week.

NRC Q is ambitieus. Net als jij. Het kan altijd beter of anders. We schrijven graag voor je, maar luisteren doen we ook. Vertel ons wat we niet goed doen (wel goed mag ook).

NRC Q is er voor mensen die antwoorden op belangrijke vragen niet voor zichzelf houden, maar ze willen delen: op Twitter of Facebook.

Je krijgt deze maand nog 5 berichten van NRC Q cadeau. Word nu lid en krijg onbeperkte digitale toegang tot NRC Q. Dat kan al voor nog geen € 3,50 per week.

Je krijgt deze maand nog 2 berichten van NRC Q cadeau. Word nu lid en krijg onbeperkte digitale toegang tot NRC Q voor nog geen € 3,50 per week.

Dit is het laatste bericht dat je cadeau krijgt. Word nu lid en krijg onbeperkte digitale toegang tot NRC Q voor nog geen € 3,50 per week.

0

Champagne kan alleen uit Frankrijk komen. Geldt dat voor .champagne ook?

Foto AFP

Wie is eigenaar van de domeinnamen .wine of vin.? Dat is de inzet van een ruzie tussen wijnboeren en het adresboek van het internet, de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). De Amerikaanse organisatie is verantwoordelijk voor het introduceren van nieuwe domeinextensies - het laatste deel van een webadres, officieel: generic Top Level Domains (gTLDs). De bekendste zijn .com en .org.

Lange tijd waren er, naast landenspecifieke extensies als .nl, .fr en .es, maar 22 van dat soort domeinnamen. Nu gaat ICANN die markt opengooien. Bedrijven en personen konden daarvoor tot voor kort een aanvraag voor doen. De ICANN beoordeelt per aanvraag of ze de kandidaat geschikt vinden de extensie te beheren. Kosten? 85.000 dollar voor registratie, plus jaarlijkse toeslagen van ongeveer 25.000 dollar.

Een domeinextensie kan van alles zijn: steden, eten, dieren, afkortingen, technologische termen, Chinese of Arabische woorden. Ook .vin en .wine, dus. Daarvan wil ICANN nu de licentie verkopen; degene die de licentie verkrijgt kan dan weer webadressen eindigend op .wine en .vin verkopen. Chardonnay.wine, bijvoorbeeld. Of rosé.vin.

Is het wel echte champagne?

Wijnboeren vrezen voor misbruik. Dat champagne.vin in handen komt van iemand die helemaal geen échte champagne verkoopt. Offline is het gebruik van de naam champagne gebonden aan strenge (geografische) regels. Alleen producenten wier druiven groeien in de Franse streek Champagne mogen hun mousserende wijn zo noemen.

De zorg wordt gedeeld door de Franse overheid en de Europese Commissie. Neelie Kroes, Eurocommissaris voor Digitale Zaken, schrijft:

“European and worldwide Geographical Indications must be given the same level of protection online that they have offline. Without sufficient protection, the EU is of the opinion that the two gTLDs, .vin and .wine should not be delegated. The fact is that the existing safeguards, (…), are not sufficient because they would still allow persons who are not legitimate rights holders to register second-level domain names under .wine or .vin and open the door for the potential violation of rights (…).”

Het weggeven van de domeinnamen moet onder veel striktere voorwaarden, aldus de EC. De regels van ICANN, dat een uitgebreid handboek opstelde (338 pagina’s lang), moeten nog uitgebreider, zodat alleen makers van echte champagne aanspraak kunnen maken op de naam.

.feta, .roquefort of .goudahollandcheese registreren, wordt ook lastig

Het is makkelijk te zien waar deze problemen zich nog meer voor kunnen doen. Ook feta, roquefort en Goudse kaas zijn immers producten die alleen zo genoemd mogen worden als ze uit een bepaald gebied of land komen. En wat te denken van .amazon en .patagonia? Dat zijn beide namen van een Latijns-Amerikaans natuurgebied, én bedrijfsnamen. Er wordt al een tijd een discussie gevoerd over wie daar de baas over is, en er aan mag verdienen.

Zo zijn er meer problemen. Krijgt een bedrijf een algemene term als .music of .search of .book in handen, dan kan het daar óf heel veel geld mee verdienen, of de naam juist afschermen van andere ondernemingen. Dertien bedrijven, waaronder Google en Amazon, schreven zich al in voor de domeinextensie .app, ontdekte de Financial Times.

Door op . Reageer op dit artikel.

Domeinnamen
EU
wijn

Deel dit artikel via